Járműpark


Alacsony padlós, biztonságos

Az új vonalon 18 darab azonos típusú, normál nyomtávú, kétirányú vezetésre alkalmas, maximum 34 méter hosszúságú villamos közlekedik majd. Az alacsony padlós járművek mindkét oldalán tágas ajtók lesznek, s egyszerre legalább 200 utas befogadására alkalmasak. A járművek kialakítása úgy történik, hogy megkönnyítse a mozgáskorlátozott és a kerekesszékkel közlekedők utazását. A számukra kialakított helyen egyszerre legalább két kerekesszékes utas utazhat majd egy-egy járművön. Az alacsony padlós villamos utasterében lévő jelzőket a mozgásukban korlátozott utasok is használni tudják. Az utasok számára a lehető legjobb komfortérzetet biztosítják majd a járművek, a szerelvények teljes egészében – az utasteret és a vezetőfülkéket is beleértve – légkondicionáltak lesznek. A gépészeti rendszer biztosítja az utastér fűtését és szellőzését is, ugyanakkor a padlózat téli jégtelenítésére is alkalmas. A villamosok GPS-vezérlésű járműkövetővel és utastájékoztató rendszerrel lesznek felszerelve, melyet LCD-kijelzőkkel is kiegészítenek. Ezek alkalmasak az elektronikus jegyérvényesítés alkalmazására és utasszámlálási adatok gyűjtésére. Az utasok biztonságának növelése érdekében az utasteret belső kamerarendszer figyeli majd. Az új járművek külső megjelenésének, utasterük kialakításának illeszkednie kell a Debrecenben már közlekedő korszerű villamosokon alkalmazott megoldásokhoz.

Akadálymentesen közlekedhetnek

Mind az új 2-es villamosvonal mentén létesítendő megállóhelyek, mind a majdan ezen a vonalon közlekedő járművek kialakítása úgy történik, hogy a fogyatékkal élők, a mozgásukban már némileg korlátozott idősek, valamint a babakocsit toló édesanyák is kényelmesen használhassák őket. A megállóhelyi peronok magasságát az alacsony padlós villamosokhoz tervezik, úgy, hogy a peron és a járművek padlózata azonos szintbe kerüljön. Ez lehetővé teszi az akadálymentes beszállást mind az egyébként nehezen lépcsőzők, mind a kerekes székkel, mind a babakocsival közlekedők számára. A peronok végén a kerekes székesek számára lejtős rámpát kell kialakítani, hogy az úttestből kiemelkedő peronokra gond nélkül eljuthassanak. Nekik a járművek első ajtóinál lesz majd a legkönnyebb a felszállás, a villamosokon belül pedig speciálisan számukra kialakított helyek várják őket – járművenként kettő. Az utasterében lévő jelzőket a kerekes székben ülők is könnyen elérik majd. Mindezekre a lehetőségekre piktogramok is felhívják a figyelmüket. A peronokon domborított burkolati elemek jelzik majd, hol van a peron széle, valamint azt, hol nyílnak ki az érkező járművek ajtói. Ez a megoldás a látássérültek tájékozódását segíti, mint ahogyan a járműveken a megállók nevének bemondása is.

Interjú Rózsa Dezsővel

Ha az új vonalon járó villamosok alacsony padlósak lesznek, az nem csak nekünk, vakoknak könnyíti meg a közlekedést, hanem a mozgássérülteknek és az időseknek is. A körültekintő fejlesztés – így például az akadálymentes peronok kialakítása – jó lépés lehet az esélyegyenlőség megteremtése felé. Örülnék neki, ha gondot fordítanának a megállókban is jól hallható, hangos tájékoztatására – például arról, hányas villamoson utaznak, valamint a megállókról – ezzel a vakokat is segítve. Annál inkább fontos ez, mivel a hetvenes-nyolcvanas években sok vak költözött, s jelenleg is lakik azokon a lakótelepeken, melyek mellett a 2-es villamos vonala majd elhalad így közülünk sokan fognak villamosozni.

Tisztább levegő, kevesebb zaj

Azzal, hogy kötöttpályás, elektromos meghajtású közösségi közlekedési eszközök váltják fel az autóbuszokat a város legforgalmasabb, legnagyobb utasszámú tömegközlekedési útvonalán, egyrészt jelentősen kevesebb kibocsátott légszennyező anyag kerül a levegőbe, másrészt számottevően csökken a porterhelés is. A számszerűsíthető környezetterhelés-csökkenés mellett jelentős az a közvetett hatás, ami az utasok számára úti céljuk elérés idejének lerövidülésével jár. A rövidebb utazási idő és a autóbuszok nélkül felgyorsuló közúti forgalom nem csak a ezen útvonalon közlekedők, hanem az egész város számára érezhető változásokat hoz. A 2-es villamos működésének közvetlen hatásaként csökken a jelenlegi 31-es és 32-es vonalon közlekedő autóbuszok által okozott légszennyezés – ez a széndioxid szénmonoxid és nitrogén-oxidok, valamint a szálló por mennyiségének csökkenésében mutatkozik majd meg a legmarkánsabban. Mivel a villamos nyomvonalán szinte teljesen megszűnik a menetrend szerinti autóbusz-forgalom a közlekedési zajterhelés ugyancsak jelentősen csillapodik – a villamosvonal közvetlen környezeti terhelése ugyanis zaj- és rezgésvédelmi szempontból elhanyagolható. A tervek szerint a villamospálya egy része úgynevezett „zöld pálya" lesz, azaz a sínek között és azok mentén füvesített térburkolatot helyeznek majd el. Ez növeli a zöldfelületek arányát, s a városképet is javítja.